Reisdag naar Killarney

22 mei 2022 - Galway, Ierland

Vroeg op vanmorgen. Laatste spullen in de rugzak...eten en om 7.30 uur loop ik richting het busstation om op de vooraf geboekte bus (waar zouden we zijn zonder Google/internet?) van 8.00 uur te stappen.

Ik loop door het centrum waar het nog rustig is. In diverse portieken liggen zwervers. Dit begroot me.

Voor mijn collega's; ik zie een vuilniswagen om op zondag het afval in het centrum in te zamelen.

De bestemming is Killarney, wat hier 207 kilometer vandaan ligt.

all-ireland-rocker-map

Na 2 uur ben ik in Limerick, hier moet ik overstappen. Net genoeg tijd voor sanitaire stop en bestel ik, terwijl Bob Seger het liedje Hollywood nights (vind ik een lekker nummer en maakt me vrolijk) op de achtergrond zingt, een thee bij de Starbucks.

In Ierland wordt alle informatie tweetalig aangegeven. Ook in de bus wordt elke stop eerst in het Engels en daarna in het Iers (wat totaal niet op elkaar lijkt) omgeroepen. Soms kan dit voor wat verwarring zorgen. Je vraagt je af is dit de juiste plaats is of kan de plaatsnaam niet vinden omdat die net anders wordt aangegeven.

Galway  =  Gaillihm. Killarney = Cill Airne. Dublin = Baile Átha Cliath

De zondag is een prettige reisdag (ook voor dagtrips), omdat er minder woon werk verkeer is.

We rijden door Adare, wat ik er heel gezellig uit vind zien (ik zit deze op mijn ooit misschien nog eens bezoeken lijst).

De route leidt weer door een heel ander stukje Ierland. Glooiend, ronder, met ontzettend helder groen graslandschap. In de verte een groen berglandschap. Ik kijk mijn ogen uit. Doet me een beetje aan Oostenrijk denken.

Om 13.00 uur ben ik in Killarney. En heb nog even wat tijd te overbruggen voor ik me bij de b&b kan melden. Reizen maakt je loom en hongerig, dus het centrum in voor een lunch. De plaats is groter dan ik had verwacht. Heeft veel (luxe) hotels. Maar is ruim opgezet en de bevolking komt mij vriendelijker en relaxter over dan Galway.

Collage 2022-05-22 17_10_08

Collage 2022-05-22 17_12_21

Ik kijk wat er op loopafstand te bezichtigen valt en kom zo bij Killarney House and Gardens    terecht. Je kunt hier gratis naar binnen. In het huis is een tentoonstelling over het ontstaan landschap, het huis, aanleg tuin en omgeving.

Collage 2022-05-22 17_14_41

En dan heb ik zo'n wauw moment. Dat je heel stom toevallig op een plaats komt, waar het zo mooi is, dat je er stil van bent (en ook eigenlijk bijna in het centrum ligt). Dit gebeurd mij als ik de tuinen inloop. Dit is de reden waarom ik zo graag reis. Speurend naar unieke plekjes zoals dit. Maar zorgt er ook voor dat ik opnieuw alles uit dit korte tripje wil halen. En er is hier zoveel te zien/doen. Ik moet keuzes maken.

Collage 2022-05-22 17_16_36

Mijn b&b ligt een kilometer uit het centrum. Als ik daar aankom, hangt er een briefje op de deur; back at 15.45 hrs. Ik loop naar de tuin waar 2 Amerikaanse dames zitten, die me hartelijk uitnodigen om bij hen te komen zitten en raak met hen aan de praat. Zij hebben deze b&b vorige week bezocht, maar hebben een week in de omgeving rondgelopen. In het zonnetje wachten we kletsend een kwartiertje tot we naar binnen kunnen.

Ik loop later weer terug naar het centrum (ik had een stappenteller bij moeten houden, ik loop wat af) om een hapje te eten.

20220522_182930

En vind het dan geen probleem om vroeg mijn bed op te zoeken in mijn gezellige kamer.

Collage 2022-05-22 17_17_24

1. Agnes Schreurs:
    22 mei 2022
    Prachtig!! Enjoy!
  2. Adelinda:
    23 mei 2022
    Mooie reis heb je al mogen maken, ben benieuwd wat je nog meer gaat ondernemen, have fun girl😘