Ukelele

21 mei 2022 - Galway, Ierland

Gister schreef ik over het Uke Festival en dat ik nog geen enkele ukelele had gezien. 's Avonds krijg ik van iemand een berichtje en word ik uitgedaagd om mij aan te melden. Op mijn to do list voor deze trip stond om eens uit mijn comfortzone te komen, dus ik schrijf mij in.

Zo komt het dat ik mij vanmorgen net iets voor 9.45 uur meld (netjes op tijd zoals het bij ons hoort, maar blijkbaar wordt dat of in Ierland of in de artiestenwereld niet zo nauw genomen) en ik even later met een ukelele in de handen zit om een beginnersworkshop te volgen.

Screenshot_20220527-083724_Samsung Internet

Voordat alle ukeleles (velen hebben er zelf 1 meegenomen, schijnbaar de bedoeling, maar stond niet in de info) zijn gestemd en iedereen die later binnendruppelt zit, zijn we een dik kwartier verder.

Ik heb een gezellig kletspraatje met mijn buurvrouw die uit Galway komt.

20220521_095512

Gerry Savage gaat enthousiast aan de slag en wil ons veel leren. Gooit er wat grapjes in: "iemand vroeg mij; hoe kom ik in het theater, waarop mijn antwoord is: heel veel oefenen".

We krijgen wat papieren met basisakkoorden, tokkelpatronen en 2 liedjes met de akkoorden. Papieren op schoot, we zitten klaar.

20220521_104914

De ukelele heeft 4 snaren. Ik heb wel eens op de gitaar van mijn dochter geprobeerd te spelen, die heeft meer snaren. Dus dit zou makkelijker moeten zijn.

We mogen eerst wat proberen door met onze rechter wijsvinger over de snaren naar beneden en omhoog te bewegen. Dat klinkt al mooi.

De volgende stap zijn de akkoorden, waarbij je de snaren met je linkervingers moet vasthouden. De 1e akkoord die we leren is de C, hier hoef je maar 1 vinger voor te gebruiken. Dat lukt. Het 2e akkoord is de F, met 2 vingers, die gaat ook nog. Maar dan komt de G, met je raadt het al: 3 vingers. Pfff die is lastig, het helpt ook niet dat ik lange nagels heb.

Dan is het tijd om met het liedje 3 little birds van Bob Marley mee te spelen. Het wisselen in akkoorden is pittig en ik merk dat velen net als ik de G vaak overslaan. Maar al met al klinkt het goed. Gerry probeert ook nog het nummer Blowing in the Wind met een 4e akkoord (Am), maar dat gaat wel heel erg snel. Het uur vliegt om.

Wat is het leuk om muziek te maken. Ik heb laatst met vriendinnen een drum workshop gedaan en hier heb ik ook zo van genoten. Misschien thuis maar eens nadenken over muziekles.

Onderweg naar huis kom ik langs mijn favoriete theewinkeltje en ga voor een nieuwe smaak: chai latte (een door hen zelf gebrouwen pittige Indiase kruidenthee met melk) to go. Ik ben verrast door de smaak, die ga ik vast vaker halen.

20220521_105803

20220521_110046

's Middags wandel ik naar het centrum. Waar ik er gister geen zag, zijn er zo ineens tig ukeleles om mij heen. Ze houden een flashmob op diverse plekken in het centrum (video).

Ik blijf nog even op deze plek om naar een bandje te luisteren, die ik deze week al meer heb gehoord.

1. Karin Geschiere:
    22 mei 2022
    Goed bezig nicht. Het staat je ook geweldig, die ukelele
  2. Agnes Schreurs:
    22 mei 2022
    haha! Fantastisch om te lezen.