Engelse taalcursus

5 mei 2022 - Galway, Ierland

Vandaag mijn 3e cursusdag gehad.

De 1e dag bestond uit een korte introductie voor nieuwe studenten en uitleg over wat school te bieden heeft (cursus, excursieprogramma, vraagbaak). Na een korte mondelinge test (thuis had ik al online een Engelse grammaticatest gemaakt en was ingedeeld op c1 advanced/gevorderd niveau) om in te schatten of dit niveau klopte, mocht je naar je klaslokaal.

Hier was de les al begonnen. De docenten werken met een lesboek en behandelen elke week een nieuw hoofdstuk. Wie nieuw is schuift gewoon aan en gaat daarin mee waar ze op dat moment zijn. Deze week is het onderwerp: Politiek.

Mijn 1e reactie was: jeetje wat een saai onderwerp. Niet echt iets waar mijn interesse ligt.

Maar door de methode, de vragen en interactie met de medestudenten en docent ontstaan er leuke gesprekken.

In onze groep zitten 8 tot 10 studenten (niet iedereen is er altijd) met een mengelmoes aan nationaliteiten: Brazilianen, Fransen, Zwitsers en naast mij nog een Nederlandse. Dit zijn zowel jongeren als ouderen. Dit leidt tot mooie discussies, maar we leren ook veel van elkaar. We kunnen ook hartelijk lachen om onze verschillen. Zoals bijv gebruik mobiele telefoons.

Ik moest zelf even wennen aan de manier waarop er nu les wordt gegeven. Ik kom nog uit de tijd dat je een les volgde: je kreeg een lange uitleg en vervolgens ging je de opdrachten maken. Nu is er een korte uitleg en ga je in groepjes of klassikaal de opdrachten maken. Ook wordt er veel meer gediscussieerd. Je wordt uitgedaagd om over een onderwerp een mening te vormen en hierover in de groep te praten. Ik vind dit een mooie interactieve manier van les geven. Je leert zoveel over elkaar en dingen op een andere manier te bekijken. Ik heb nooit echt geleerd om je mening te geven en deze klassikaal te uiten.

Maar het vergt wel de nodige energie. Je moet naar elkaar luisteren, dit proberen te begrijpen, nadenken over je antwoord of wat je wil zeggen, opdrachten maken en dat alles natuurlijk in het Engels. Het gaat best in een rap tempo. Ik kan alles wel volgen, snap ook alles wel, maar het is best veel schakelen voor die grijze massa van mij die al een tijdje niet zo uitgedaagd is.

het-boek-van-de-grootmoederlezing-de-oude-vrouw-glazen-plaatste-zijn-handen-op-een-open-boek-61502173

De 1e dag was ik al zover dat ik dacht ik ga vragen of ze me een niveau lager willen plaatsen. Maar ik vind de groep en de 2 docentes wel heel plezierig, dus ik zet nog even door.

Daarnaast heb ik alleen in de morgen les: eerst van 9.0 tot 10.30 uur van Anne en dan van 11.00 tot 12.30 uur van Laura. Deze afwisseling is prettig: even weer een andere persoonlijkheid met eigen kletspraat, een andere manier van lesgeven en benadering.

hoofd-leegmaken

Na de les van vandaag ben ik gezellig gaan lunchen bij Lana Salthill Asian Street Food met mijn Nederlandse medestudente Agnes. Een tentje die ik anders nooit zo snel zou hebben uitgekozen. Weer eens wat anders dan anders, maar het was een geslaagd experiment.

IMG-20220505-WA0001

En dan moet ik eigenlijk nog even in het lesboek duiken, want we hebben morgen een afsluitende test/toets over dit hoofdstuk.