Bustour Connemara

15 mei 2022 - Galway, Ierland

De 3e dagtour die vanuit Galway wordt georganiseerd gaat naar het gebied Connemara. Dit schijnt weer een heel ander stukje natuur te zijn. Dat ga ik vandaag ontdekken.

all-ireland-rocker-map

In de bus tref ik een Duitse medestudent. Ik zit naast een student uit India.

Het eerste gedeelte rijden we door een bosrijke omgeving en een heel stuk langs het grootste meer Lough Corrib. Omdat de weg wat hoger ligt en het land afloopt naar het water hebben we weer een weids uitzicht.

We passeren typische Ierse huisjes (wit of met steen) met rode kleine ramen. Er was een tijd dat de regel was dat hoe meer licht er in je huis viel hoe meer belasting je moest betalen.

20220515_145829

Hoe verder we rijden hoe meer het landschap verandert. Het wordt opener, kaler, ruiger en rotsachtiger. Maar de gele gaspeldoornstruiken maken het kleurrijk.

Collage 2022-05-15 20_44_47 Lough (meer) Bofin

Collage 2022-05-15 20_43_26

De verfvlek op de rug van de schapen geeft aan van welke boer deze zijn. Ze laten alle schapen in hetzelfde gebied loslopen en als ze geschoren moeten worden, drijven schaapshonden ze bijeen.

We verblijven een half uurtje in het kleine plaatsje Leenane, met uitzicht op Killary, het enigste fjord in Ierland.

Collage 2022-05-15 20_39_56

Daarna rijden we het berglandschap van Noord Connemara in.

Je hebt bij deze tour de keuze

of je bezoekt Kylemore Abbey (nu klooster vroeger landhuis) met tuinen

20220515_153313

of Connemara National Park, waar je kunt wandelen en Diamant Hill kunt beklimmen.

Ik kies voor dat laatste.

Nadat we de kasteelbezoekers hebben afgezet rijden we door naar het park. Daar was het voor mij even schrikken. Ik had het wat vlakker verwacht. De wandeling ziet er uit als een echte kuitenbijter. Ik besluit gewoon te gaan lopen en als het niet gaat terug te keren. De blauwe route is 3 km. Maar voordat ik het weet heb ik het hoogste middelpunt bereikt (waar de rode lijn begint), genietend van het fenomenale uitzicht en foto's nemend. Proud of myself...

Collage 2022-05-15 20_37_22Collage 2022-05-15 20_29_59

Er is ook een route naar de top (rode), maar dat kun je niet redden in de 2 uur die we vandaag hebben (die zet ik op mijn lijst om wellicht ooit nog eens helemaal te beklimmen). Op dit voor mij hoogste punt drink ik wat water, geniet zittend op een steen van het uitzicht op de bergachtige omgeving met in de verte het water.

Collage 2022-05-15 20_33_54

20220515_194751

De weg terug is iets minder mooi dan de heenweg, maar ik heb wel het gezellige gezelschap van blatende schapen met hun lammetjes. Deze vindt je door heel Connemara. Ze mogen overal lopen en het kan ook maar zo zijn dat ze de weg oversteken.

Collage 2022-05-15 20_27_46

Er is nog tijd over voor de bus ons op komt halen, dus koop ik een groentesoepje met lokaal brood. Deze is een stuk romiger dan wij gewend zijn. Hij smaakt goed tot ik de haar onderin de kop ontdek!

Collage 2022-05-15 20_25_45de lepel met nr 3 erop moest ik in het potje op de tafel zetten, zodat ze konden zien waar ze de soep naar toe moesten brengen. Waarom moderne apparatuur als het zo simpel kan....I like it.

Collage 2022-05-15 20_23_14 Lough Inagh

Op de terugweg rijden we door het vlakkere Zuid Connemara, wat door de vele kleine meren geschikt is om te vissen.

20220515_163048

20220515_163117

Ongelofelijk hoe je zoveel verscheidenheid qua landschap kunt hebben in een relatief klein gebied.

Wederom verrast door en genoten van een klein stukje Ierland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. M dijkstra:
    16 mei 2022
    Fijn dat je zo genoten hebt! Wat ziet het er prachtig uit zeg😍
  2. Joan:
    16 mei 2022
    Eindelijk tijd om je verhalen en avonturen van de afgelopen weken te lezen. Het maakt me nieuwsgierig naar Ierland. Leuk om mee te genieten via de foto's en video's.
    Je bent bijzondere herrineringen aan het maken, dat doe je goed. Knuffel, Joan
  3. Gilles Geschiere:
    16 mei 2022
    Dank voor de verhalen en de mooie foto's. Prachtige natuur zeg. Wat bof je dat je daarvan mag genieten. Mooi dat je dit mag meemaken. Blijf vooral genieten en laat de rust van het landschap naar binnen komen. Waar we ook van genieten is je opmerking: Proud of myself. Mag je ook zijn.
    Liefs Ma en Pa